การนำโปรแกรมคอมพิวเตอร์ เช่น เอ็กเซล หรือภาษาโปรแกรม เช่น R, Python ไปใช้ในการวิเคราะห์ธุรกิจ  โดยเน้นข้อมูลที่ใช้ในการทำการตลาด  เช่น  ราคาผลิตภัณฑ์  การสำรวจความต้องการของลูกค้า  คุณค่าของลูกค้า  การแบ่งกลุ่มตลาด  การทำนายยอดขายผลิตภัณฑ์ การค้าปลีก การโฆษณาสินค้า รวมทั้งการใช้เครื่องมือการทำวิจัยตลาด การฝึกปฏิบัติการวิเคราะห์ข้อมูลทางตลาดและธุรกิจ

Using and applying Microsoft Excel as well as computer languages, i.e., R, Python, for business analysis focusing on marketing data such as prices, customer needs survey, customer value, market segmentation, sales forecast, retailing, advertising; use of marketing research tools; practice in marketing and business data analysis